July 7, 2011

English, AnwarHadi dan Sir Nasir

Assalamualaikum semua.  How's it hanging yaww !

Okay hari ni nak belajar bahasa Inggeris.  Sebelum ni aku agak confuse dengan penggunaan CAN dan COULD.  Aku tahu can dan could tu sebahagian daripada modals.  Modals adalah perkataan-perkataan seperti can, could, may, might do, don't dan etc.  Selepas penggunaan modal mesti menggunakan root words.  Back to the topic.  Penggunaan could dan can.  Sebelum ni aku pening bila tengok orang guna perkataan,

Could I ask?

Can you go now?

Aku mula terfikir bila aku baca novel Hlovate la.  Aku pelik dia guna could I ask sebab setahu aku could tu past tense tapi masa tu dia belum tanya pun lagi orang yang dia nak tanya tu.  Lebih kurang macam tu la.  So aku pun mula mencari mereka-mereka yang terel dalam english untuk leraikan kekonfiusan aku sebab tak bagus kalau biar lama-lama macam ni.  Kebenaran mesti muncul jugak!  So ini jawapan depa.


Ni jawapan daripada ex-lecturer aku yang ajar BEL dulu.  Hangpa baca la sendiri ek penerangan dia.  Macam biasa.  Klik untuk tumbesaran.  Ni lagi satu penerangan.


Lupakan wall twitter aku yang kaler pink.  Demit.  Abaikan tweet yang sikit dan followers yang ciput.  Now, we're talking about English *straight face.  Tu pulak jawapan daripada AnwarHadi dengan pak dia, pak cik Azman :) Ye!  Aku berlagak di situ.  Aku tau dia ambil TESOL so kira betul la aku tanya dia kan.  Tu namanya ambil kesempatan antara sedar dan pengsan.  Ngeh3x tak expect pun pak dia yang akan balas tapi okey la tu.  Bantu hilangkan confusion aku.

So, kesimpulannya aku dah tahu penggunaan dan perbezaan antara could dan can.  Terima kasih pada depa yang menolong.  Selamat belajar ye semua.  Renung-renungkan jangan sampai termenung.

Babai !
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...