March 18, 2011

Biarkan mereka berkata

Tak semua orang akan suka apa yang kita buat.  Tak kira la sama ada yang baik atau yang buruk.  Kadang-kadang bila kita buat baik orang tetap mengata.  Buat jahat lagi la kena tembak sampai hangus.  Keluar rumah salah.  Tak keluar rumah pun salah.  Diri sendiri sampai rasa serba salah sama ada nak buat atau tidak sesuatu perkara tu.  Sebab?  Fikirkan apa yang orang bakal kata.  Hari tu terdengar seorang pakar motivasi wanita cakap.  Antara faktor kegagalan kita adalah sebab kita terlalu memikirkan apa yang orang lain cakap.  Frankly speaking.  Aku pun macam tu jugak.  Contoh paling mudah.  Cakap bahasa penjajah.  Mula nak berfikir.

"Nanti orang cakap aku berlagak pulak. Ahh cakap jek la bahasa Melayu..."




See?  Kita terlalu fikirkan apa orang cakap sampai kita tak nak improve diri kita sendiri padahal benda tu baik.  Bukan untuk diorang.  You ought to remember.  Tak semua orang suka tengok kita di atas.  Tapi sebab fikirkan sangat apa orang kata maka kita pun biarkan diri kita ikut flow masyarakat.  Larut dalam budaya yang masyarakat tetapkan yang kadang-kadang ntahhapahapa.  Kesimpulannya di sini yang aku dapat adalah kalau kita rasakan sesuatu tu baik untuk kita literally or figuratively just go on.  Nak fikirkan apa orang cakap sampai Malaysia ada 4 musim pun belum tentu diorang akan stop mengata.

May ALLAH bless.

10 horlicks ais:

sab said...[Reply to comment]

betul dear! xsume orang suke kite kan..dan xpyh la nk dgr kate org..kalau kite nk maju..kite ago kata2 mereka tu sebagai cabaran ntuk kite lg maju! :)
chill ye syg. love u.

kiwi said...[Reply to comment]

dengar cakap2 orang sangat pun tak boleh sebab tak semua orang yang mengkritik tu memberi kritikan yang ikhlas bertujuan menegur. kadang2 kritik sebab dengki [nauzubillah].

Rebeka Rizan Abdullah said...[Reply to comment]

totally agreee with you........ :] mulut manusia memang tidak boleh tutup, sering berkata tentang orang lain, lebih2 lagi, kelemahan, kekurangan dan keburukan orang.. busted! lepas tu, tak mengaku..hantar balik salah tu kat kitorang ni..not fairr sungguh..urmm

Anonymous said...[Reply to comment]

ssh mnusia yg btl2 mnusia...

shahjiehan said...[Reply to comment]

bagi profile diri anda.. SJ nk review blog anda... sila citakan sikit mengenai blog anda dan sejarahnya... ok??
bg email kat shahjiehan@gmail.com

Amanie Khairunnisa said...[Reply to comment]

@ sab haha yeapp2. tq n i love u too :)

Amanie Khairunnisa said...[Reply to comment]

@ kiwi betul la tu. kadang2 komen sbb dengki. well mcm2 cara org guna utk jatuhkan kita kan :)

Amanie Khairunnisa said...[Reply to comment]

@ Rebeka Rizan Abdullah sis, jarang org nak mengaku kesilapan sendiri. diorang akan sedaya upaya cari jalan selamatkan diri sendiri. sounds nasty kan tp hakikat tu semua :)

Amanie Khairunnisa said...[Reply to comment]

@ miss strawberry dah namanya kita pun insan. mudah lupa :)

Amanie Khairunnisa said...[Reply to comment]

@ shahjiehan
erkk review blog picisan saya =,='
baiklah akan saya anta nanti pada emel shah ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...